ZEYTİNYAĞININ FİLTRELENMESİ

Aydın Şener 21 Şubat 2019

Aydın ŞENER 

Ziraat Y. Mühendisi 

Zeytinyağı üretiminin son aşaması olan seperatörden çıkan zeytinyağının içinde az miktarda su ve tortu (çekirdek, doku ve kabuk parçacıkları) bulunur ve bu nedenle bulanık görünür. Su ve tortunun özgül ağırlığı zeytinyağından büyük olduğundan zeytinyağı tanklarda bekletilerek dinlendirilir ve yağın içindeki yabancı maddelerin çökelmesi sağlanır. Su ve tortunun çökeltilmesi işlemi ne kadar uzun süreli yapılırsa zeytinyağı içindeki su ve posa yani çekirdek, doku ve kabuk parçacıkları o derece çok çökelir. Fakat yine de hafif bulanık gözükmesi normaldir. Bulanıklığın giderilmesinin bir yolu elbette vardır. Zeytinyağının tamamen şeffaf bir görünüm kazanması için filtreleme yapılabilir.

PAMUKLA FİLTRELEME TERK EDİLDİ

Eskiden filtreleme pamuk kullanılarak yapılırdı fakat bazı sakıncaları nedeni ile zamanla terk edildi ve toprak veya kağıt filtreler kullanılmaya başlandı. Günümüzde en çok; pratik ve hijyenik olması nedeni ile kağıt filtreler kullanılmaktadır. Filtreler zeytinyağı içindeki su ve posayı tuttuğundan yağ şeffaf ve adeta parlak bir görünüm alır, tüketici için daha albenili bir görünüm kazanır. Aynı zamanda filtreden geçirilmiş zeytinyağının raf ömrü de uzun olur. Filtrelemenin olumsuz yönü ise yağ içindeki vitamin ve antioksidan gibi bazı yararlı maddelerin kısmen de olsa filtrede kalmasıdır. Yani filtre edilmiş yağın olumlu özellikleri eser miktarda da olsa azalmış olur.

KISA SÜREDE TÜKETECEKSENİZ

Zeytinyağının filtrelenmesi işlemi üretici firmanın politikasına ve zeytinyağının hangi zaman aralığında tüketileceğine bağlıdır. Kısa sürede (örneğin 1 yıl içinde) tüketilecek zeytinyağının filtre edilmemesi (besleyici değeri daha yüksek olacağından) tercih edilirken, ne zaman tüketileceğinin belli olmadığı durumlarda veya nispeten uzun zaman içinde tüketileceği tahmin edilen zeytinyağının filtre edilmesi (raf ömrünün uzun olması yönünden) tercih edilebilir.

RAF ÖMRÜNÜ UZATMANIN YOLU

Butik işletmelerin bazıları ürünlerini filtreden geçirmemeyi tercih ederler. Sağlıklı beslenme kriterlerini ön planda tutarak ürünlerini en besleyici hali ile tüketiciye sunmak isterler. Zaten üretimleri azdır ve kısa süre içerisinde tüketilir. Büyük miktarlarda üretim yapan işletmeler ise belirtilen nedenlerle yani ürünlerinin ne zaman tüketileceğini bilmediklerinden, ürünlerinin tüketiciye ulaşmadan önce depoda veya market rafında ne kadar zaman bekleyeceğini bilmediklerinden zeytinyağını filtre ederek saklar ve piyasaya sunarlar.


Yazı hakkında yapılan yorumlar

avatar
  Subscribe  
Bildir

Haber Bülteni

Toprakla Gelen sitesinde paylaşılan son dakika haberleri ve özel röportajları anında posta kutunda görmek ister misin?


Sosyal Medyada Biz

Yazarlarımız

Nihat DELİBAŞITüm
Yazıları
Enver OlgunsoyTüm
Yazıları
burcuesmerTüm
Yazıları
Özgür KurşunTüm
Yazıları
Türker AdakaleTüm
Yazıları
Aydın ŞenerTüm
Yazıları
Özdem EkinciTüm
Yazıları
Sinan DoğanTüm
Yazıları
Destina AkgünTüm
Yazıları
Erdim ERDURANTüm
Yazıları