YAŞ MEYVE İHRACATÇILARININ ÇİN’İ FETHİ YAKIN

Toprakla Gelen 29 Mayıs 2019

Yaş meyve sebze ihracatçılarına hava kargoyu keşfettiren, Türk kiraz ve üzümüne Uzakdoğu pazarına girmenin yolunu açan, ters iklimdeki ülkelerle işbirliği yaparak ihracat sezonunu 12 aya çıkarmayı hedefleyen  Taze Kiraz ve Üzüm Ürünlerinde Uluslararası Rekabetçiliğin Artırılması Projesi’nin (URGE) ilk ayağı büyük başarı ile sonuçlandı. Proje sayesinde edinilen deneyimlerle Çin başta olmak üzere Uzakdoğu ülkelerine kiraz ihracatı başladı.

Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Hayrettin Uçak, URGE projesine katılan firmaların kurumsallaşma ve verimli üretim alanlarında da büyük kazanımlar elde ettiğini kaydetti.

Proje kapsamında ihracatımızın sınırlı olduğu ancak potansiyel arz eden ülkelerle birlikte ters sezonlarda işbirliği yürütülebilecek rakip ülkelere odaklandıklarının altını çizen Uçak, Malezya, Vietnam, Kamboçya, Singapur ve Güney Afrika’ya ihracata başlayan firmalar olduğu bilgisini verdi.  Uçak, “Yaş meyve ve sebze sektörü, daha çok Rusya Federasyonu ve Avrupa ülkelerine yönelik çalışıyordu. Tek pazara bağlı kalmadan bir URGE projesi başlattık. Projeyi, özellikle Uzakdoğu’ya açılabilmemiz için başlattık. Proje kapsamında Şili ve Güney Afrika gibi ters iklimlerde yer alan rakip üretici ülkelerin durumunu yerinde gördük. Proje başlangıcından sonra çok kazanımlar elde ettik. Uzakdoğu ve Güney Doğu Asya pazarında yaş meyve ve sebze sektörünün ne kadar önemli bir sektör olduğunu gördük. Ziyaret, kiraz ve taze incirin bu ülkelerde yüksek fiyatlarda talep aldığını gösterdi, hava kargonun ne kadar önemli olduğunu hatırlattı. Yaş meyve sebze ve meyve sebze mamulleri sektöründe yeni projeler gerçekleştirmek için kollarımız sıvadık.”

NAKLİYE İMKANLARI GELİŞMELİ 

Proje ortaklarından ihracatçı Cengiz Balık ise proje ile eksikleri görme imkanı bulduklarını belirterek, “Şili, hava kargoyu çok efektif kullanıyor. Şili’nin orta dönem üretiminde deniz yolunu da devreye aldığını gördük. Çin’e yapılan ihracatta hava yoluyla başlayıp denizle devam diyorlar. Bizim hava kargoyu geliştirmemiz ve deniz yolunu hat olarak kurmamız gerekiyor” dedi. Balık ayrıca Malezya’da Malezya’nın en büyük ithalatçılarıyla görüştüklerini iharacatta hava yolu sıkıntısı yaşandığını dile getirdi. Balık, “Uçakların kargo kapasiteleri düşük. Türk Hava Yolları daha büyük bir uçak koyarsa daha fazla mal satacağımızı düşünüyoruz. Vietnam’da da, Malezya gibi ciddi anlamda talep gördük. Ancak Vietnam’da meyve sebze ihracatı konusunda izin yoktu. Bakanlığın risk analizi başlatılması gerekiyordu. URGE projesinin girişimleriyle Bakanlığımıza müracaatla ilgili görüşmeleri başlattık. Görüşmeler devam ediyor. Bir yılda inşallah Vietnam’a da meyve sebze satma imkanı doğacak. Bir diğer ziyaret noktamız Güney Afrika’ya da kiraz ihracatı gerçekleşmeyi umuyoruz” diye konuştu.

TÜM ÜLKELERİN ÜÇ KATI POTANSİYEL 

Balık, Çin pazarının büyüklüğüne vurgu yaptığı konuşmasına şöyle devam etti,  “Çin’e saydığımız tüm ülkelere sattığımızın üç katını satabiliriz. Çinliler kirazı iki ülkeden alıyorlar. Kışın yüzde 95’ini Şili’den, yazın kuzey yarım kürede üretim olunca Amerika’dan. Önce kirazımızı anlattık. Çok büyük katılım gördük. Türkiye, kiraz üretiminde dünya birincisi. Eğer Çin’e ihracata başlarsak ihracatta dünya birincisi olacağız. Eğer erkenci çeşitlerde değişiklik yaparsak ihracat sezonunu 85 güne çıkarma sahibiz. Böylelikle ihracatımız 76 bin tondan belki 125 tona çıkar ve ihracat gelirimizde katlanarak artar.” (TOPRAKLA GELEN)


Yazı hakkında yapılan yorumlar

avatar
  Subscribe  
Bildir

Haber Bülteni

Toprakla Gelen sitesinde paylaşılan son dakika haberleri ve özel röportajları anında posta kutunda görmek ister misin?


Sosyal Medyada Biz

Yazarlarımız

Nihat DELİBAŞITüm
Yazıları
Enver OlgunsoyTüm
Yazıları
burcuesmerTüm
Yazıları
Özgür KurşunTüm
Yazıları
Türker AdakaleTüm
Yazıları
Aydın ŞenerTüm
Yazıları
Özdem EkinciTüm
Yazıları
Sinan DoğanTüm
Yazıları
Destina AkgünTüm
Yazıları
Erdim ERDURANTüm
Yazıları