TÜRK BAHARATININ KOKUSU DÜNYAYI SARDI

Özgür Kurşun 01 Şubat 2019

Özgür KURŞUN

Ege İhracatçılar Birliği’ nin basın bültenindeki baharat artışında rekor haberini görünce haberci olarak yola düşmekti görevimiz. Biz de öyle yapıyoruz. Rotamız Kemalpaşa’nın Vişneli Köyü. Ege Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği ve Ege Mobilya Kâğıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Üyesi Latif Özbek’ten baharatın başarı hikayesini dinlemek için Ürün Tarım firmasına gidiyoruz.

143 ÜLKEYE 178 MİLYON DOLARLIK İHRACAT

Türkiye, 2017 yılında 160 milyon dolarlık baharat ihracatı gerçekleştirmişken, 2018 yılında yüzde 11’lik artışla 178 milyon dolarlık baharat ihracat rakamına ulaştı. Türkiye’nin baharat ihracatına en büyük katkıyı ise; Ege İhracatçı Birlikleri üyesi ihracatçılar sağlıyor. Ege İhracatçı Birlikleri kanalıyla baharat ihracatı 2018 yılında 128 milyon dolara ulaştı.“ Birliğin sayfasında öğrendiğimiz bu bilgiyi özümsemeye çalışırken ulaşıyoruz Vişneli’ ye. Sıcak gülümsemesiyle karşılıyor bizi Latif Özbek. Kendisi çok yoğun. Üretimin en hareketli zamanı. Bu fabrika yeni. İçerisinde dünyada ve Türkiye de ilk defa kullanılan makinalar var. 5 milyon liralık bir yatırımla modernize edilmiş. Bunları anlatırken gözleri ışıldıyor Latif Özbek’in.

YÜZDE 73’ÜNÜ EGELİ İHRACATÇILAR YAPTI

Egeli ihracatçıların başarısını soruyoruz hemen kendisine. Anlatmaya başlıyor: ”Hem kalite iyi hem de bunlar bizim ülkemize mahsus ürünler. Mesela bizde karabiber yetişmez. Karabiber Uzakdoğu’da yetişen bir ürün. Ama biz ürünlerimizi daha iyi koşullarda yetiştirmeye başladık artık. Baharat ihracatının lideri kekik oldu. Bu sene 57,3 milyon dolarlık kekik gönderdik yurtdışına. Eskiden dağlardan elle toplanan kekik bugün Denizli ilimizde ekilerek yapılıyor. 20 senede iyi noktalara geldik. Kekik daha önce tabiattan toplanıyordu. Tabiattan toplama şimdi çok az. Denizli’den gelen kekiği yine ihracatçı arkadaşlarımız, Denizli’ deki ihracatçı arkadaşlarımız yurtdışına yolluyor. Ege’den yaklaşık 143 ülkeye baharatlarımız, hububatlarımız gidiyor. 75 çeşit baharatı yurtdışına satıyoruz.”

KADIN EMEKÇİLERİN ELİNDEN

Sohbetimiz devam ederken arkada harıl harıl kadın emekçiler tarafından kutulanan defne yapraklarına takılıyor gözümüz. Defne de kekiğin ardında 2. büyük ihraç kalemi. 40,5 milyon dolarlık defne ihracatını ve diğer baharatları anlatmayı sürdürüyor Latif Özbek: ” Defnede en büyük alıcı Uzakdoğu. Amerika, Almanya, İtalya başta olmak üzere bütün Avrupa’ya, ayrıca yaklaşık 90 ülkeye defne yaprağı gönderiyoruz. Kekikte ilk sırayı Amerika alır. Onu Almanya, İtalya, Hollanda takip eder. Yağlı tohumlarda da mavi haşhaş bilhassa Avrupa’da pastane ürünü olarak, ekmek sanayinde kullanılıyor. Mavi haşhaşı en çok Avrupa ve Rusya ithal eder. Beyaz haşhaşı da Hindistan’a yollarız. Bu haşhaşlar devlet kontrolünde ekilip toplanıyor.”

DÜNYANIN HIZLA BÜYÜYEN TRENDİ SAĞLIKLI BESLENME

Modern dünyada insanlar artık fabrikasyon yemekleri ve hızlı yeme alışkanlıklarını terk etmeye çabalıyor. Her geçen gün daha fazla insan doğal gıdalara yöneliyorlar. Tabi bu da hoş kokulu bitkilerin ve otların satışını artırıyor. Bütün bunların ışığında 2019 hedeflerini soruyoruz Latif Özbek’e: ”Yaklaşık 40 yıldır bu sektörün içeresindeyim. Bu işe başlarken senede bin ton, 1.500 ton defne yaprağı ihracatımız vardı. Bunu 20 bin, 30 bin tonlara kadar çıkarmaya çalıştık. Tabii ki her sene hedef artırıyoruz. Önümüzdeki sene hedefimiz 200 milyon dolar.”

DOĞANIN ARMAĞAN ETTİĞİ NİMETLER

Her birinin sırrı kendi içinde kekikler, karabiberler, sumaklar, defneler kokulu kokusuz, acılı tatlı yüzlerce çeşit baharatlar. İnsanoğlu binlerce yıl doğanın armağan ettiği bu nimetler için savaştı. Adına yollar yapıldı. Keşiflere ilham verdi. Kitaplara, filmlere konu oldular. Anlaşılan sofralarımıza sır katan bu bitkilere olan tutkumuz devam ettiği sürece üretimimiz de büyüyecek. Yeni fabrikayı Latif Özbek’le gezerkern 200 milyon dolarlık rakamı duyunca “anlaşılan seneye de bu haberi tekrar yapacağız” diye düşünüyoruz. Boğazımızı yakan eşsiz baharat kokuları arasında, “çalışma olunca, üretim olunca başarı da olur” sözü aklımıza geliyor. Haberciye hız gerek, ama Latif Özbek ‘in de acelesi çok. Yeni müşteriler, yeni pazarlar yaratması gerek. Vişneli’ den ayrılırken yine yağmur yağıyor olanca hızıyla. Doğanın otlarını beslemesi gerek. Yeni yeni çiçekler açmalı ki insanoğlunun baharata olan aşkı devam edebilsin.


Yazı hakkında yapılan yorumlar

avatar
  Subscribe  
Bildir

Haber Bülteni

Toprakla Gelen sitesinde paylaşılan son dakika haberleri ve özel röportajları anında posta kutunda görmek ister misin?


Sosyal Medyada Biz

Yazarlarımız

Nihat DELİBAŞITüm
Yazıları
Enver OlgunsoyTüm
Yazıları
burcuesmerTüm
Yazıları
Özgür KurşunTüm
Yazıları
Türker AdakaleTüm
Yazıları
Aydın ŞenerTüm
Yazıları
Sinan DoğanTüm
Yazıları
Özdem EkinciTüm
Yazıları
Destina AkgünTüm
Yazıları
Erdim ERDURANTüm
Yazıları