SAĞLIKLI YAŞAMIN EN TEMEL AKTİVİTESİ: EGZERSİZ

burcuesmer 05 Mart 2019

Burcu ESMER

FİZYOTERAPİST- KLİNİK PİLATES UZMANI

Lamira Sports Klinik Pilates Stüdyo Sağlıklı Yaşam Koçluğu

Egzersiz sağlıklı yaşamın en temel aktivitelerindendir. Egzersiz yapmak, insan için programlanmış bir hayat biçimidir diyebiliriz.

Egzersiz yapmak, sağlıklı olmanın en büyük adımıdır. Egzersiz yapan vücut daha enerjik olur, daha sağlıklı, vücut direncinin daha dayanıklı olması sebebiyle de hastalıklara yakalanma oranı daha düşüktür.

Burada önemli olan planlı ve istikrarlı egzersiz yapmaktır.

EGZERSİZİN FAYDALARI NELERDİR?

Vücudun dayanıklılığını ve kuvvetini artırır, vücut yağını azaltır, kasları kuvvetlendirir, aktif ve sağlıklı eklem hareketi sağlar.

Egzersiz kişiye özeldir. Kas- eklem ağrı ve şikayetiniz, doğuştan ya da sonradan olan bir rahatsızlığınız varsa bir uzman tarafından değerlendirilmelisiniz. Düzenli egzersiz istirahat sırasındaki kalp atış sayınızı düzenler ve düşürür. Egzersiz sırasında nabzın kontrol edilmesi, vücudun egzersize karşı tepkisini belirler.

Egzersiz yaptığınızda kalbiniz, yaş grubunuzdaki olması gereken maksimum değerin yüzde 70 ile yüzde 85’i arasında kalan oranda bir nabız sayısına sahip olmalıdır.

Kas- iskelet sistemi dışında şeker, kalp, tansiyon gibi rahatsızlığınız var ise, baş dönmesi, denge problemi yaşıyorsanız daha kontrollü egzersiz yapmalısınız. Bu gibi durumlarda bir fizyoterapistle egzersiz yapmanız sağlığınız açısından daha doğru olacaktır.

EGZERSİZ PROGRAMI ÖNCESİ

Egzersiz programına başlamadan en az 3 saat önce yemek yemeli, sıvı alımı ise egzersiz öncesi, egzersiz sırasında ve sonrasında az miktarda, egzersizi etkilemeyecek miktarda olmalıdır.

Egzersize başlamadan önce ısınma çok önemlidir. Egzersizlere, genel durumunuza uygun kalp ritmini kontrol ederek cardio egzersizi; yürüme bandı, eliptik, kürek gibi aletleri kullanarak ya da cardio pilates ve genel stretching egzersizler ile başlamanız uygun olacaktır. Isınmadaki süre ve tempo, kişinin yaşı, genel sağlık durumu, aktivite düzeyine göre değişiklik göstermelidir.  Egzersizde bir anda aşırı tempoyu yükseltmek ya da aniden tempoyu düşürmek sakıncalıdır. Kaslarda yaralanmaya sebep olmamak için, ısınarak egzersize başlamak önemlidir. Aşırı tempolu, yüksek direnç ve ağırlıkla egzersiz yapmak kaslarınıza zarar verebilir. Egzersiz programına başladığınızda vücudunuzun tepkilerine kulak vermelisiniz. Özellikle ağrılara karşı dikkatli olmalısınız. Ağrı, vücudun önemli bir geri bildirimidir. Mutlaka dikkate almalısınız.

ISINMA ARDINDAN SOĞUMA

Egzersiz programınız ısınmayla başladığı gibi soğuma hareketleri ile bitirilmelidir. Aralarda mutlaka esneklik egzersizleri uygulamalı, çeşitli egzersiz türlerini kullanarak vücudunuz için en etkili ve en yararlı cevabı almanız en idealidir. Bunlar nelerdir? Aerobik egzersizler; kuvvet ve ağırlık egzersizleri, germe ve esneklik egzersizleri, denge ve koordinasyon egzersizleri, postür ve doğru duruş egzersizleri gibi…

Sizin için, genel sağlık durumunuzu dikkate alarak, kas eklem durumunuz, fiziksel kapasitenizi ve egzersize başlamadan önce yapılması gereken tüm ölçme ve değerlendirmeleri en detaylı şekilde yapacak kişi fizyoterapistinizdir. Gerekli tüm bilgileri, özel bir durum sözkonusu ise doktorunuzla işbirliği yaparak alacaktır. Böylelikle size en uygun ve sağlıklı egzersiz programını hedefleyerek belirleyecektir.

SAĞLIKLI YAŞ ALMAK İÇİN

Sağlıklı egzersiz bu şekilde oluşturulur. Spor yaparken sağlığından olan ve sakatlanan sayısız kişilerle karşılaşırken, daha eğtimli, altyapısı olan, sporu, egzersizi bilen eğitmenler yetişmesini diliyoruz. İdeal kilonuzu korumak, sağlıklı kas ve eklem, kemik yapısına sahip olmak, zinde, enerjik bir bedenle yaşamak, hastalıklara yakalanma riskini azaltmak, düzenli uygu, ağrısız ve mutlu bir beden ve iyi bir ruh yapısıyla yaşamak istiyorsak neden EGZERSİZ yapmayalım? Doğduğumuz andan itibaren bedenimiz büyürken, zihnimiz de büyük ve gelişir. Bizler, büyür ve gelişirken hayat enerjimizi artırarak, yaşama sevincimizi çoğaltarak, sağlıklı bir bedenle yaşlanmalıyız. Egzersiz, sağlıklı yaş almanın da önemli bir yoludur. Unutmayalım ki sağlıksız bir bireyin ne kendisine ne ailesine ne de topluma bir faydası olmaz. Yarın önce kendiniz, sonra sevdikleriniz için bir söz verin.

Sağlıklı yaşama ilk adımı atın, öyle güçlü bir adım atın ki geleceğinizin sağlam temellerini kurun.


1
Yazı hakkında yapılan yorumlar

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
İlknur Özgün Recent comment authors
  Subscribe  
En Yeniler Eskiler Beğenilenler
Bildir
İlknur Özgün
Ziyaretçi
İlknur Özgün

Egzersizin hayatımızdaki yeri ve değeri açısından anlatımı çok güzel bir yazı olmuş. Tebrik ederim… Yazarın bundan sonraki yazılarını merakla takip edeceğim!

Haber Bülteni

Toprakla Gelen sitesinde paylaşılan son dakika haberleri ve özel röportajları anında posta kutunda görmek ister misin?


Sosyal Medyada Biz

Yazarlarımız

Nihat DELİBAŞITüm
Yazıları
Enver OlgunsoyTüm
Yazıları
burcuesmerTüm
Yazıları
Özgür KurşunTüm
Yazıları
Türker AdakaleTüm
Yazıları
Aydın ŞenerTüm
Yazıları
Özdem EkinciTüm
Yazıları
Sinan DoğanTüm
Yazıları
Destina AkgünTüm
Yazıları
Erdim ERDURANTüm
Yazıları