KURU KAYISI İHRACATÇISININ ‘KÜKÜRT’ ENDİŞESİ

Toprakla Gelen 27 Haziran 2019

Dünyanın hemen her kıtasında yetişen ancak, kuru olarak Türkiye’nin yüzde 80 pazarı kontrol ettiği kayısıda kükürt ve rekolte endişesi yaşanıyor. Geçtiğimiz yıl 100 bin tonu ihraç, 10 bin tonu iç piyasa olmak üzere 110 bin ton toplam rekolte elde edilen kuru kayısıda bu sezon rekolte beklentisi 88 bin ton olarak ilan edildi.

Kuru kayısıyı başta AB ülkeleri ve ABD olmak üzere Uzakdoğu ülkelerine ihraç ettiğimizi kaydeden İzmir Ticaret Borsası Meclis Üyesi Mustafa Elmas, sıkıntılı bir ihraç sezonu uyarısında bulundu. Ülkemizin pek çok yerinde kayısı üretildiğini, ancak kuru kayısının sadece Malatya’ya özgü olduğunu vurgulayan Elmas, “Kayısının yoğun olarak yetiştirildiği ova bölgelerinde Mart ayında ve ardından yüksek rakımlı bölgelerde Nisan ayında yaşanan don, soğuk hava ve dolu yağışları rekolte ve kalite kayıplarına neden oldu. Dolayısıyla bu yıl rekoltenin 88 bin ton civarında gerçekleşmesi bekleniyor. Böyle bir ortamda üreticinin iyi bir ürün, kaliteli üretim derdinde olmaması ise sezon öncesi endişelere neden oluyor” diye konuştu.

İLGİLİ KURUMLAR VE ZİRAAT ODALARI 

Kuru kayısı ihracatının yılın 12 ayı devam ettiğini ve yeni sezonun her yıl Ağustos ayında başladığını kaydeden Elmas, “Avrupalı alıcı her geçen yıl alım kriterlerini değiştiriyor. Daha düşük kükürt düzeyi istiyor. Üretici alan düşünsün diyerek konuya özen göstermiyor. Tüccar aynı şekilde. Tüm yük ihracatçının üzerine biniyor. Biz siparişi alıp, bir hafta-  10 gün içinde bunu ihraç etme derdindeyiz. AB ülkeleri maksimum 2 bin ppm kükürde izin veriyor. Türkiye’de aynı şekilde. Ancak üretici 4 hatta 5 bin ppm değerine sahip ürün üretiyor. Bu değerlerini düşürmek ihracatçının sırtına yüklenmiş durumda. Oysaki başta ziraat odaları olmak üzere ilgili ve yetkili kurumlar üreticiyi bu konuda bilgilendirmeli” diye konuştu.


HAK ETTİĞİ DEĞER BU DEĞİL

Kuru kayısının ortalama ihraç fiyatının 2.5- 2.6 dolar olduğu bilgisini paylaşan Elmas, “Alıcı piyasayı çok iyi gözlüyor. Dünyanın kuru kayısıda lideriyiz. Ancak fiyatı belirlemede etkin olamıyoruz. Bu ürünümüzü hak ettiği değere ulaştırabilmek, üretici, tüccar, ihracatçı dahil ekonomimize sağladığı katma değeri artırmak için elbirliği ile bu sorunu ortadan kaldırmalıyız” dedi. (TOPRAKLA GELEN)

 


Yazı hakkında yapılan yorumlar

avatar
  Subscribe  
Bildir

Haber Bülteni

Toprakla Gelen sitesinde paylaşılan son dakika haberleri ve özel röportajları anında posta kutunda görmek ister misin?


Sosyal Medyada Biz

Yazarlarımız

Nihat DELİBAŞITüm
Yazıları
Enver OlgunsoyTüm
Yazıları
burcuesmerTüm
Yazıları
Özgür KurşunTüm
Yazıları
Türker AdakaleTüm
Yazıları
Aydın ŞenerTüm
Yazıları
Sinan DoğanTüm
Yazıları
Özdem EkinciTüm
Yazıları
Destina AkgünTüm
Yazıları
Erdim ERDURANTüm
Yazıları