YUMURTA ÜRETİCİSİ VE TÜKETİCİSİNE MESAJ: DİKKATLİ OLUN

Toprakla Gelen 04 Aralık 2018

Yumurta Üreticileri Merkez Birliği Yönetim Kurulu Üyesi, Ege Su Ürünleri ve Hayvansal Mamüller İhracatçıları Birliği Başkan Yardımcısı Derya Pala, sektör temsilcilerine, temkini elden bırakmayın çağrısında bulunurken, tüketicilere de pazarlama taktiklerine kanmayın uyarısında bulundu. Pala, “Kafes yumurtası ile gezen tavuk yumurtasının besleyici değer, protein açısından hiçbir farkı yok. İşletme numarası olan her yumurtayı güvenle tüketebilirsiniz” dedi.

Yumurta Üreticileri Merkez Birliği Yönetim Kurulu Üyesi, Ege Su Ürünleri ve Hayvansal Mamüller İhracatçıları Birliği Başkan Yardımcısı Derya Pala, TOPRAKLA GELEN ‘ e açıklamalarda bulundu.

Pala, kur yükselişi ile birlikte hammadde fiyatları yükselen sektörün maliyetlerindeki ciddi artışa rağmen, bunu tüketiciye yansıtmadığını söyledi. Pala, “Dolara endeksli olmayan mısır fiyatı bile çok ciddi arttı. Ama bizim keşke maliyetteki artışı yumurta fiyatına yansıtma gibi bir lüksümüz olsa. Bizde her zaman için söylediğimiz gibi fiyatı arz talep dengesi belirler. İsterseniz maliyetiniz 100’e çıksın. Eğer arz fazla, talep azsa 1 liraya satarsınız yumurtayı. Dolayısıyla fiyat artışı arzın düşmesinden kaynaklandı. Çünkü ocak ayından temmuz ayına kadar olan dönem üretici açısından çok zararla geçen bir dönemdi ve üretimde de peyder pey azalma da oldu. Fiyat artışının asıl sebebi bu. Arzda azalma, talepte artma” diye konuştu.

FİYATLAR MALİYETİN BİR TIK ÜSTÜNDE

Şu an fiyatlar maliyetin bir tık üstünde olduğunu ve üreticinin para kazanır noktaya geldiğini kaydeden Pala şunları söyledi, “Ama şu tedirginlik devam ediyor. Maliyete müdahalemiz olmadığı için, maliyetler daha ne kadar artar, kur yükselir mi? Nisan mayıstan sonra bizim tüketimimiz azalacağı için fiyatın düşeceği dönem. Bundan sonrası için herkes çok endişeli. Yeni yatırım söz konusu değil zaten. Sektör mevcudunu korumaya çalışıyor. Hatta küçülmeye gidiyor büyük üreticiler. Çünkü, Nisandan itibaren bizde tüketim düşeceği için o dönemde bir de maliyet artarsa sıkıntı büyür. Dolayısıyla burada genel ekonominin gidişatına bağlı olarak herkes ayağını yorganına göre uzatacak. Küçülmesi gereken küçülecek. Firma bazında geçmişindeki birkaç yılda birşeyleri öngörmeksizin ya da özkaynağı olmaksızın tamamen krediye dayalı büyüyen firmalar için önümüzdeki dönemde sıkıntılar artabilir.”

İHRACAT- İÇ PİYASA DENGESİ

İç piyasa ile ihracatın dengeli bir şekilde sürdüğünü belirten Pala, “Sektörün şu anda ‘tırnak içinde söylüyorum’ para kazanıyor olmasını, en azından zarar etmiyor olmasanı önümüzdeki dönem için üretim artışı şeklinde planlayan üreticiler varsa nisandan itibaren çok ciddi sıkıntı olur” uyarısında bulunarak, “Herkesin ayağını yorganına göre uzatması gereken bir döneme giriyoruz. Bu Türkiye’den bağımsız Dünya, Avrupa ekonomisi ile alakalı, frene basmanın gerektiği bir döneme giriyoruz. Bireysel kararların yanı sıra ülkesel politikaları da dikkate alarak adım atılmalı. Bu çerçeveden baktığımızda sektörde küçülme şart” dedi.

KÜÇÜLMEK FİYAT ARTIŞI ANLAMINA GELMEZ

Sektörün küçülmesinin fiyat yükselmesi anlamına gelmediğini vurgulayan Pala şöyle devam etti “Yüzde 20- 25 küçüldüğümüz takdirde yumurta fiyatı artmaz. İhracatımızı azaltır, iç piyasayı yine doyururuz. Bizim iç tüketimin yüzde 30 üstü üretimimiz var. Dolayısıyla ekonomik anlamda kendi kendine yetebilmek adına ihracatımızı bir miktar azaltırız biz iç piyasayı yumurtasız.”

ÖNEMLİ OLAN TAZELİĞİ

Tüketici boyutunda 0- 1- 2 ve 3 numara kafes yumurtası ile olumsuz bir algı oluştuğunu, tanesi 37 kuruş, 30’lu viyolün 11- 12 liradan satıldığı bir ortamda gezen tavuk, organik tavuk yumurtası olarak adlandırılan ürünlerin 30’lu viyolünün 40- 45 TL’den satıldığı bilgisini paylaşan Pala “Tüketici yanıltılmasına izin vermesin. Organik yumurta ile diğer yumurtalar arasında protein, besleciyicilik, aminoasitler açısından hiçbir fark yok. Siz tavuğa kuru ekmek de verseniz yumurtasının besleciyi değeri aynıdır. Ekmekle beslerseniz 3 günde bir yumurta alırsınız, yemle beslerseniz ona göre alırsınız. Yumurtada önemli olan tazeliktir. En önemli kriter tazeliktir. Tüketiler, üzerinde işletme numarası olmayan yumurtaları almasın. Yani, sektörün kırığa, çürüğe ayrılan ve saman içinde, kirli satılan yumurtalara itibar etmesin” dedi.


Yazı hakkında yapılan yorumlar

avatar
  Yorumunu Takip Et  
Bildir

Haber Bülteni

Toprakla Gelen sitesinde paylaşılan son dakika haberleri ve özel röportajları anında posta kutunda görmek ister misin?


Sosyal Medyada Biz

Yazarlarımız

Enver OlgunsoyTüm
Yazıları
Sinan DoğanTüm
Yazıları
Özdem EkinciTüm
Yazıları
Özgür KurşunTüm
Yazıları
Türker AdakaleTüm
Yazıları
Aydın ŞenerTüm
Yazıları
Destina AkgünTüm
Yazıları